Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Formand for Mejeribrugets ForskningsFond, Hans Henrik Lund, byder forskere og mejerifolk velkommen i auditorium A i hotel Legolands konferencecenter.

Fra forbrugertrends til mikrobiologi

Forskere fra landets universiteter og fagfolk fra mejeribruget udvekslede viden om alt fra nye generationer af forbrugere til mikroorganismer i mælken, da Mejeriforskningens Dag blev afholdt i Billund torsdag.

”Det er meget inspirerende at få et indblik i, hvad de arbejder med på universiteterne. Og selv om man nok ikke kan overføre den nye viden direkte i produktionen, når man kommer hjem, så fungerer ideen med at bringe forskningsverdenen og mejeriverdenen virkelig godt. Det er med til at skabe sammenhæng i hele kæden og dermed sikre, at dansk mejeribrug har en fremtid.”

Senior PTD Manager i Arla, Dagmar Pedersen, havde ikke svært ved at finde roserne frem, da hun i en pause blev bedt om at forklare, hvorfor hun havde valgt at deltage i Mejeriforskningens Dag. Arrangementet, hvor forskere fra landets universiteter og fagmedarbejdere fra mejeribruget fremlægger ny viden for hinanden, havde i år trukket rekordmange deltagere - 194 - til Hotel Legolands konferencecenter.

Fra forskningssiden var der også stor tilfredshed. ”Det her er jo stedet, hvor det sker, for f…..!”, lød det begejstret fra professor Richard Ipsen fra Københavns Universitet.

”Det er her, industrien og den akademiske verden samles og får sat forskningsresultater i relation til den praktiske virkelighed. Jeg bliver altid inspireret og har ofte ideer til nye projekter med hjem.”

Unge forbrugere med stærke holdninger
Dagen startede med, at alle deltagerne samledes i auditorium A, hvor formanden for Mejeribrugets ForskingsFond, Hans Henrik Lund, bød velkommen. Han kunne fra talerstolen glæde sig over det højeste antal deltagere i arrangementets otte-årige historie og konstaterede samtidig med et glimt i øjet, at dagens program var ’det bedste nogensinde’.

Herefter overlod han scenen til tre indlægsholdere, som på meget forskellig vis tog fat på aktuelle potentialer og udfordringer i mælkens verden.

Ernæringschef for mejeri i L&F, Merete Myrup, fortalte om nye sundhedstrends med betydning for mejeriverdenen. Vores måltidsvaner er under hastig forandring. Forbrugerne indtager et stigende antal måltider alene og ofte på farten. Samtidig falder forbruget af kød, og en ny generation – de såkaldt Millennials (16-33 år) – er begyndt at markere sig. De udgør 25 pct. af forbrugerne, er storforbrugere af sociale medier og har meget stærke værdier omkring bæredygtighed og dyrevelfærd.

Merete Myrup kunne konstatere, at tidligere tiders fedtforskrækkelse er på retur. Salget af sødmælk stiger, men det generelle forbrug af mejeriprodukter er faldende. Derfor er det vigtigere end nogensinde at fortælle om mælkens vigtige placering i kosten, mente hun og opfordrede samtidig mejerierne til at se på de muligheder, som de nye måltidsvaner giver. Fx åbner et faldende kødforbrug et marked for andre proteinkilder.

Sukkerspisende mikroorganismer
Næste oplægsholder – Senior Vice President Esben Laulund, Chr. Hansen A/S – tog så at sige tilhørerne med ind i laboratoriet hos verdens største producent af kulturer til mejeribranchen. Han gav et lille indblik i, hvordan virksomheden udvikler nye mikroorganismer, dvs. de bakterier og kulturer, som man anvender i produktionen af yoghurt, ost og andre mejeriprodukter.

Det handler i høj grad om at udvikle mikroorganismer, som kan tilføre produkterne specifikke egenskaber som smag, tekstur og holdbarhed eller medvirke til at reducere behovet for tilsætningsstoffer som sukker og konserveringsmidler.

Laulund kom med en række eksempler fra laboratoriet: Fx udviklingen af en kultur, som kunne reducere mængden af tilsat sukker i en frugtyoghurt. En yoghurt indeholder i forvejen en række forskellige sukkerarter (laktose, galaktose, glukose), og under fermenteringen spiser yoghurtkulturen så at sige af sukkeret. Primært glukose.

Problemet er, at glukose samtidig er den sukkerart, som har den største sødmeeffekt. Derfor gik man efter at udvikle nogle kulturstammer, som ikke nedbrød glukosen, men i stedet spiste af sukkerarten galaktose, som ikke giver et nær så højt bidrag til yoghurtens sødme.Med den nye kultur kan man reducere sukkertilsætningen med 10-25 pct.

Jagten på det helt rigtige mælkeskum
Mejeridirektør Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk/Øllingegaard rundede formiddagen af med et indlæg om ’Udviklingen af nye funktionelle mælketyper’. Som et konkret eksempel herpå fortalte han om Naturmælks forsøg på at fremstille en såkaldt cafémælk – altså mælk til cafe latte og lignende. Det foregik i samarbejde med forskere fra Aarhus Universitet, og en af udfordringerne var at udvikle en mælk med den optimale skumningsevne.

Det viste sig, at håndteringen af mælken ude hos mælkeproducenterne havde betydning. En ’hård’ mekanisk behandling resulterede i øget indhold af frie fedtsyrer, som nedsatte mælkens skumningsevne. Resultaterne blev fremlagt for andelshaverne, som straks vedtog en handlingsplan for at nedsætte råvarens indhold af frie fedtsyrer.

Ifølge Leif Friis Jørgensen kan udviklingen af den slags specialmælk være et modsvar til et faldende mælkeforbrug. Han mente, at veganerbølgen og en stigende modvilje mod produktionsformerne i landbruget på et tidspunkt kan ramme mælken. Derfor bør mejeribruget i tide udvikle nye mælketyper med specifikke egenskaber og anderledes sammensætning af fedt og proteiner – som fx Thise Mejeris nye A2-mælk.

Mejeridirektøren så frem til, at man en dag vil få tilbudt en luksusmælk – Årstidsmælk fra Arla Essens, Thises A2-mælk eller Biodynamisk Hømælk fra Naturmælk – på danske toprestauranter.

Resten af dagen på Mejeriforskningens Dag stod menuen på ikke færre end 24 faglige indlæg, som blev fremlagt i parallelle sessioner.

Deltagerne kunne således vælge mellem tre hovedspor: Sundhed & Ernæring, Fødevaresikkerhed & Mikrobiologi samt Teknologi.

Læs mere om programmet her

Arrangementet blev rundet af med samling i auditoriet, hvor Director Anne Louise Mørbak fra Arla Innovation fortalte om selskabets arbejde med at udvikle nye produkter – blandt andet med afsæt i flere af de forbrugertrends, som Merete Myrup lagde ud med at fortælle om.

Seneste nyt