Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Arla adm. direktør Peder Tuburgh: "Man vil se Arla indtage en endnu stærkere position på markedet som det innovative landmandsejede mejeriselskab, der leverer velsmagende, naturlige mejeriprodukter, der hjælper folk til at træffe sunde valg. Det er det vigtigste fokus for disse investeringer."

Arla skruer op for investeringerne

I 2017 forventer Arla at investere 2,49 mia. kr. i selskabets produktionsanlæg rundt omkring i verden. Der er tale om en af de største investeringsplaner i koncernens historie, og målet er at flytte mere mælk fra industriprodukter til brands og foodservice.

Med en ambition om at udvide produktionen af varemærkede produkter til Europa og vækstmarkeder uden for EU har Arla offentliggjort en ny investeringsplan for det kommende år. Planen, der er blevet godkendt af bestyrelsen, omfatter investeringer på op til 2,49 mia. kr. i 2017 (sammenlignet med 1,7 mia. i 2016).

De fleste investeringer er rettet mod opgraderinger, der vil øge lønsomheden på de produkter, der sælges på kernemarkeder som Tyskland, Storbritannien, Danmark, Sverige, Holland og Finland, samt mod produktionsanlæg, der leverer mejeriprodukter til Arlas vækstmarkeder uden for EU.

"Med disse investeringer fortsætter vi vores bestræbelser på at nå målene i vores Strategi 2020 om at flytte mere mælk fra industriprodukter til varemærke-produkter og forbedre lønsomheden for vores ejere. Man vil se Arla indtage en endnu stærkere position på markedet som det innovative landmandsejede mejeriselskab, der leverer velsmagende, naturlige mejeriprodukter, der hjælper folk til at træffe sunde valg. Det er det vigtigste fokus for disse investeringer," siger Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Mere mozzarella
Frem mod 2020 forventer Arla, at 50 pct. af selskabets vækst skal komme fra Europa, mens de øvrige 50 pct. kommer fra vækstmarkeder uden for EU, hvor Arlas strategiske fokus især er på Mellemøsten og Nordafrika, Kina og Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA.

Et af hovedmålene i Arlas ’Good Growth 2020’-strategi er, at foodservice skal vokse betydeligt frem mod 2020. Af dette års investeringer afsættes ca. 134 mio. kr. til at udbygge og udvikle Arlas produktion til foodservice-kunder.

Der investeres blandt andet 97 mio. kr. i Rødkærsbro mejeri, som er et af de førende mozzarella-mejerier i verden. Ved at investere i den nyeste teknologi kan Arla løfte kvaliteten af produktet samt øge mejeriets produktion af mozzarella til den internationale pizza-industri.

Verdens førende inden for valleproteiner og laktose
Danmark Protein i Videbæk, som fremstiller protein, laktose og andre værdiforædlede vallebaserede ingredienser til den globale fødevareindustri, er det Arla-produktionsanlæg, der modtager den største samlede investering i 2017, nemlig ca. 228 mio. kr.

Pengene skal bruges til en række projekter, der yderligere opgraderer og udvider produktionsfaciliteterne, blandet inden for fremstillingen af protein og laktose.

"En af ambitionerne i vores Strategi 2020 er at blive globalt førende inden for naturlige valleingredienser til fødevareproducenter i en lang række kategorier – fra bageriprodukter, drikkevarer, mejeriprodukter og is til medicinske ernæringsprodukter og spædbørns- og sportsernæring. Vores investeringer i Danmark Protein er afgørende for at nå dette mål, og det vil hjælpe os med at bygge videre på en allerede solid og lønsom del af Arlas forretning," siger Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør og ansvarlig for Arlas globale produktionskæde.

Læs mere om Arlas investeringsplan på selskabets hjemmeside.

Seneste nyt