Vi bruger cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Danske skolebørn skal have dækket omkring 50 procent af deres daglige energibehov, mens de er i skole. Projekt Sund Skole vil derfor hjælpe med at indarbejde gode kostvaner hos børnene allerede fra 0. klasse.

En lang skoledag kræver sin madpakke

Med Projekt Sund Skole vil Mejeriernes Skolemælksordning hjælpe landets skoler med at sætte fokus på sundheden i de mindste klasser.

Respekt for andres mad, ’bytte madpakker’ og månedens sunde råvare er nogle af ideerne til, hvordan lærerne kan få sat ’næring til læring’ på skemaet i de mindste klasser. Det er Mejeriernes Skolemælksordning, der gennem et helt nyt, EU-støttet projekt med titlen Projekt Sund skole nu tilbyder hjælp til at indarbejde sunde vaner hos de danske skolebørn i starten af deres skoleliv.

Baggrunden for projektet er, at skoledagen efter skolereformens indførelse i 2014 er blevet længere, og det betyder, at børn i dag skal have dækket omkring 50 pct. af deres daglige energibehov, mens de er i skole. Skolereformen satte motion og bevægelse på skemaet, men i dag er det stadig en udfordring for de fleste skoler at arbejde med gode mad- og drikkevaner.

”Med Projekt Sund Skole ønsker vi at sætte fokus på sundheden i indskolingen, fordi det er her, børnene virkelig kan rykke sig. I de små klasser har børnene stadig madpakke med hjemmefra, de drikker stadig skolemælk, og det er i det hele taget her, de gode kostvaner skal cementeres,” siger projektleder i Mejeriernes Skolemælksordning, Louise Poulsen.

Bordskik og madpakker med tillid
Alle skoler kan tilmelde sig Projekt Sund Skole og derigennem få hjælp til at sætte bedre madpakker, sunde børn og større forældreinvolvering på dagsordenen gennem blandt andet undervisningsmateriale og inspiration til madpakken.

En af ideerne går ud på, at eleverne skal lave madpakker til hinanden.

”Den aktivitet handler ikke kun om at lave en sund madpakke til en klassekammerat, men også om tillid, kreativitet og sociale relationer og ikke mindst forældreinvolvering,” siger Louise Poulsen og tilføjer: ”Projekt Sund Skole tager fat i sundhed og trivsel fra forskellige vinkler, som aktiverer såvel den enkelte elev som klassen og forældrene.”

En anden ide handler om bordskik, hvor formålet er at klassen – eller hele skolen – laver sit eget regelsæt for, hvad der er god kultur og almindelig høflighed, når man spiser sammen med andre.

Gavnligt værktøj
De praktiske værktøjer falder i god jord hos indskolingsleder på 4kløverskolen i Ørbæk, Per Peiter:

”Vi vil rigtig gerne arbejde med sundhed i indskolingen, og i den sammenhæng vil det være en stor hjælp med nogle værktøjer. Mange forældre har en fornuftig indstilling til kost og læring, som vi prøver at bakke op omkring med et stabilt og roligt rum for spisetiden i skolen. Men vi vil gerne skabe endnu større fokus på næring til læring i undervisningen, fordi børnene er en afgørende brik i vores mål om at være en sund skole,” siger han.

Projekt Sund Skole følger årgangene 0.-3. klasse, og det er sammensat, så det kan gentages år efter år. 0. klasse, som starter efter sommerferien, er første Årgang Sund.

Læs mere om projektet her.

Seneste nyt