Vi bruger cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
"Vores brands klarede sig godt og overgik vores samlede mål om en vækst på mellem fire og fem pct.," siger Arlas CEO Peder Tuborgh i en kommentar til årsregnskabet 2016..

Arla klarer skærene på et presset marked

På trods af faldende omsætning voksede Arlas nettoresultat sidste år, viser selskabets årsregnskab. Stigende omsætning på brands og på markeder i Asien har medvirket til de positive takter.

I et år med kraftige udsving i både mælkeproduktion og mælkepriser har Arla Foods amba leveret økonomiske resultater, der ligger over målet på en række nøgletal, skriver selskabet i en pressemeddelelse om årsregnskabet for 2016.

Heri peges blandt andet på, at Arla-koncernens nettoresultat for 2016 voksede med 20,7 pct. til EUR 356 mio., en volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands på 5,2 pct. og en vækst i brand-andelen på 44,5 pct.

Det konstateres dog samtidig, at koncernens omsætning faldt med 6,8 pct. til EUR 9,57 mia. (EUR 10,26 mia. året før). Årsag: Lavere salgspriser på det globale marked som følge af de store mælkemængder i Europa i den første halvdel af 2016 samt ugunstige valutakurser. Arlaindtjeningen faldt 8,3 pct. til 30,9c/kg – mod 33,7c/kg i 2015.

Årets sidste fire måneder bød på prisstigninger
I løbet af året blev overforsyningen af mælk kraftigt reduceret, hvilket medvirkede til en bedring af mælkepriserne. Fra august til december 2016 kunne Arla således hæve acontomælkeprisen til mælkeproducenterne fire gange i træk med næsten 30 pct. i alt. Det er den hurtigste stigning i Arlas acontomælkepris nogensinde. Den positive udvikling er fortsat i de første måneder af 2017, så den samlede stigning i Arlas acontomælkepris til andelshaverne nu er over 40 pct.

"Vores strategi for 2020 har guidet forretningen i 2016, hvor vi har forsøgt at afbøde virkningerne af det ekstremt svingende marked i Europa. Vi har mere end nogensinde før fokus på at udvikle vores brands og kategorier samt geografiske markeder, og det er lykkedes os at styrke vores markedsandele i mange af vores strategiske vækstregioner uden for EU," siger Peder Tuborgh, CEO i Arla Foods.

"Det har været et meget hårdt år for vores mælkeproducenter, som ikke har været immune over for den lange periode med lave mælkepriser i den globale mejeribranche de seneste to et halvt år. Det faldt derfor på et meget tørt sted, da vi var i stand til at hæve acontomælkeprisen gentagne gange i løbet af årets sidste fire måneder," siger Peder Tuborgh.

Stigende salg af varemærke-produkter
Til trods for at den samlede mælkeindvejning faldt i 2016, har Arla formået at flytte mere end 340 mio. kg mælk fra industrisalg til den mere lønsomme detail- og foodservice-salgskanal. Alle Arlas strategiske brands oplevede tiltagende vækst i 2016.

"Vores brands klarede sig godt og overgik vores samlede mål om en vækst på mellem fire og fem pct. med en volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands på 5,2 pct.,” siger Peder Tuborgh.

Vækst i Asien og Afrika Europa er Arlas kommercielle kernesegment og bidrog med 66 pct. af koncernens omsætning i 2016 og en volumendrevet omsætningsvækst på 1,3 pct. Arlas strategiske vækstmarkeder uden for EU opnåede den største volumendrevne omsætningsvækst til dato med 9,5 pct. i 2016, hvilket primært kan tilskrives stærke resultater i regionen Kina og Sydøstasien (med en stigning på 31,2 pct.) samt Afrika syd for Sahara (med en stigning på 15,8 pct.).

"På nuværende tidspunkt oplever vi de største vækstrater i Kina og Sydøstasien, hvor vi har et mål om at firdoble omsætningen fra detail- og foodservice-segmentet inden 2020 sammenlignet med 2015. Vi er godt på vej til at nå dette strategiske mål med stærke positioner inden for børneernæring, foodservice og endda i den voksende ostekategori. Vores indsats med at engagere forbrugere via digitale salgskanaler og e-handel har bidraget til denne vækst," siger Natalie Knight, CFO i Arla Foods.

Datterselskabet Arla Foods Ingredients oplevede en omsætningsstigning på fem pct. til EUR 545 mio. i 2016 som følge af en forbedret produktsammensætning og stigende salgsmængder.

Arla Foods offentliggør sin årsrapport den 2. marts, når Arlas Repræsentantskab har besluttet, hvordan overskuddet skal fordeles.

Læs hele Arlas pressemeddelelse om årsregnskab 2016 her

Seneste nyt