Vi bruger cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
I 2016 besøgte 48.500 gæster fra 130 lande BioFach messen, og et lignende antal forventes at besøge messen i næste uge. Foto: NürnbergMesse

Mejerier klar til verdens største øko-messe

Den danske eksport af økologiske mejeriprodukter stiger, og den udvikling skal hjælpes endnu mere på vej på BioFach messen i næste uge.

Når verdens største messe for økologiske produkter, BioFach, i næste uge løber af stablen i Nürnberg, er i alt 54 virksomheder repræsenteret på den danske fællesstand, og heriblandt finder man flere af de økologiske mejerier.

”Mejerierne har stigende fokus på eksport af økologiske produkter, i takt med at produktionen af økologisk mælk vokser,” fortæller chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen.

Forventninger til det tyske marked
På messen deltager Thise Mejeri også i år med egen stand, mens tre mejerier, Them Andelsmejeri, Naturmælk og Tebstrup Gedeosteri, har valgt at lade sig præsentere af handelsvirksomheden Uhrenholt.

”Det er andet år, vi gør det på denne måde,” fortæller Erik Rasmussen, salgschef i Them Andelsmejeri. ”Vi har ikke så mange økologiske produkter, men ved at gå sammen med andre mejerier kan vi godt få en lille forretning ud af det. Det er kun tredje gang, at vi er repræsenteret på BioFach, og vi ved, at det tager tid, før kunderne får tillid til en virksomhed.”

Them Andelsmejeri eksporterer 7-8 pct. af sin osteproduktion, og heraf udgør økologien kun en lille del. Erik Rasmussen mener dog, at tingene er ved at ændre sig.

”Vi oplever, at vores tyske kunder begynder at efterspørge økologiske produkter, så vi har bestemt forventninger til det tyske marked.”

Arla udstiller produkter
Arla har tidligere haft egen stand på BioFach messen, men har i år valgt at udstille nogle af selskabets produkter på den danske fællesstand.

”I de seneste par år er Arla gået fra at være en ”skandinavisk” importør på det tyske marked til at være en lokalt og nationalt forankret mejeri-aktør i Tyskland med tyske andelshavere og produktion i forskellige dele af landet,” forklarer direktør for ekstern kommunikation Theis Brøgger.

”Det betyder også, at vores kontakt til vores tyske kunder er ændret – i dag har vi løbende kontakt med dem som på vores andre ”hjemmemarkeder” i Europa, og derfor giver det ikke længere mening på samme måde for os at deltage på en messe som BioFach.”

Mejeriprodukter trækker øko-eksporten
Samlet set slog eksporten af danske økologiske varer igen rekord i 2015, da den ifølge Danmarks Statistik nåede op på to mia. kroner, hvilket svarer til en stigning på 15 pct. på et år. Mejeriprodukter har altid været ’lokomotivet’ i den danske eksport af økologiske fødevarer.

”I Landbrug & Fødevarer anslår vi, at den samlede øko-eksport steg til 2,2 mia. kr. i 2016, og heraf vil mejeri-andelen udgøre godt 50 pct. Det absolut vigtigste eksportmarked er fortsat Tyskland, men Kina, som i 2015 aftog for 250 mio. kr., får i stigende grad betydning,” fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen.

Minister på besøg
Mindst 48.000 gæster forventes at besøge BioFach messen, der løber fra den 15. til 18. februar. I løbet af de fire dage besøger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen den danske fællesstand, som arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark.

Seneste nyt