Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Tv-kok, madkommunikatør m.m. Anne Hjernøe og Mads Rosenkilde Svaneborg fra DR’s Madmagasinet fik smagt på meget, og meget forskellig, mælk til Mejeriforeningens mælkeblindsmagning. Foto: Rasmus Holmgård

Mælkesmagning for viderekommende

Blindsmagning af mælk fik madentusiasters øjne op for smagsnuancerne i de mange forskellige mælketyper, hvor blandt andet koens foder, ko-racen og forarbejdningen af mælken spiller en rolle.

”Tænk, at der kan være så stor forskel.” Efter at have blindsmagt 21 forskellige slags drikkemælk kunne tv-kok og madkommunikatør Anne Hjernøe konstatere, at ’mælk ikke bare mælk’.

Anne Hjernøe var en af deltagerne i sidste uges mælkeblindsmagning i Aarhus, som Mejeriforeningen stod bag. Arrangementet er hen over de seneste uger blevet afviklet i landets fire største byer som et led i kampagnen ’Mælk er for livet’, og deltagerne har været journalister, bloggere eller andre med en professionel tilgang til mad.

Får, UHT og hømælk
De 21 forskellige slags mælk skulle bedømmes på udseende, lugt samt ni forskellige smagsparametre, og deltagernes smagsløg blev fra starten udfordret, da de første mælkeprøver kom på bordet. Det var nemlig ikke de ’almindelige’ mælketyper, der var i plastikglassene, men mælk fra fire forskellige dyr: ko, får, ged og dromedar.

Derefter var mælkeprøverne delt ind i kategorierne ’race’, ’varmebehandling’, ’skummet/mini’ og ’sødt og naturligt’ (gårdmælk, årstidsmælk, hømælk o.l.); kategorierne blev dog først afsløret efter smagningerne.

”Det har været enormt sjovt og interessant at smage, hvordan køernes foder, racen og behandlingen af mælken kan have indflydelse på smagen,” sagde Anne Hjernøe, som efter to timers intensiv smagning følte sig en hel del klogere på mælk og mælkesmag.

Mælk og gastronomi
De fleste danskere skelner fortsat kun mellem fedtprocent og økologisk/konventionel produktion, når de vælger mælk. Der er imidlertid kommet mange nye specialprodukter på markedet, og blindsmagningen var en introduktion til de gastronomiske kvaliteter i drikkemælk.

For gastronom og madblogger Malou Rotvel Pagh fra ’klidmoster’ var blindsmagningen en stor oplevelse.

”Jeg var ikke klar over, at der var så stor diversitet indenfor drikkemælk. Det har været en kæmpe én på opleveren.” Malou Rotvel Pagh havde især bidt mærke i Urmælk fra Thise, som hun syntes havde en spændende smag, og dromedarmælken, som hun måske vil afprøve i en is.

120 at vælge imellem
Det var sensoriker og mælkeforsker Jannie Vestergaard, der guidede deltagerne igennem de mange mælketyper, og undervejs i smagningen fortalte mejerichef for Naturmælk, Leif Friis Jørgensen, om hvordan man hele tiden arbejder med at udvikle forskellige mælketyper. I dag er således mindst 120 forskellige slags mælk på det danske marked.

”Med blindsmagningerne ville vi gerne sætte fokus på mælkens mangfoldighed og måske bidrage til, at forbrugerne vil betale lidt mere for de mange forskellige specialprodukter, der findes på markedet i dag,” forklarer marketing manager i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen, som stod bag arrangementet.

Seneste nyt