Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Chef for den globale råvarehandel i Arla Foods, Thomas Carstensen, fortalte på Mejeriforeningens medlemsmøde om udsigterne for mejerimarkedet.

”Ændringerne sker hurtigere, end vi kan forudse”

Arlas chef for råvarehandel, Thomas Carstensen, gav på Mejeriforeningens medlemsmøde sit bud på, hvad der sker på mælkemarkedet lige nu og fremover.

Selv om det kun er 8 pct. af verdens samlede mælkeproduktion, der bliver eksporteret, har netop denne mælkemængde en afgørende indflydelse på mælkeprisen overalt på kloden.

Det fortalte chef for global råvarehandel i Arla Foods, Thomas Carstensen, i sit indlæg på Mejeriforeningens medlemsmøde, der blev afholdt torsdag på Koldkærgaard. Thomas Carstensen gik her i dybden med nogle af de mange faktorer, der påvirker mejerimarkedet nu og i den nærmeste fremtid. Han lagde ikke skjul på, at der sker mange og uforudsigelige ændringer.

”I øjeblikket sker ændringerne hurtigere, end vi har set tidligere. Tag fx smørprisen – for tre uger siden ville ingen have troet på, at den kunne komme op på det niveau, den er i dag.”

Ændringer i markeder og produkter
Blandt de mange ændringer, der præger verdensmarkedet, nævnte Thomas Carstensen, at nogle af nøglemarkederne, ikke mindst i Mellemøsten/Nordafrika, er blevet mindre dels på grund af faldende oliepriser, dels fordi turisterne svigter; samtidig er der meget psykologi i, hvordan markederne bliver påvirket. Også usikkerheden omkring Brexit lurer i baggrunden.

”Og så mangler vi jo fortsat eksporten til det store, russiske marked, selv om mange næsten har glemt, hvor stor en rolle det tidligere har spillet,” sagde Thomas Carstensen

Han kaldte Kina for ’nøglen til pulverprisernes udvikling’, og her præger stor usikkerhed omkring priserne fortsat markedet. Én ting er dog ret sikker i forhold til Kinas import af mælkepulver: De kinesiske indkøbere er blevet mere varsomme end tidligere.

Lige nu er priserne på mælkepulver stabile, og det er således især ost og smør, der har drevet priserne op.

”Ikke mindst smørprisen bliver spændende at følge de næste 6-7 måneder, for de fire største udbydere, USA, EU, New Zealand og Australien, har en negativ tilgang af smør, og der er ikke de nødvendige mængder på lager. Vi ser også en ændring hos forbrugerne, som i stigende grad fravælger de magre mejeriprodukter til fordel for ’den rigtige vare’, hvilket har fået fedtforbruget til at stige,” forklarede Thomas Carstensen.

Hvad skal varen koste
I sidste ende er det dog mængden af mælk, der spiller den afgørende rolle for mælkeprisen.

”Mælkemængden til eksport er historisk lav, så lige nu tvinger et fald i mælkeindvejningen prisen op. Men allerede fra andet halvår i år forventer vi en øget indvejning,” sagde Thomas Carstensen.

Ifølge Rabobank stiger efterspørgslen på mejeriprodukter med ca. to pct. om året. I øjeblikket er udbudsstigningen begrænset, og derfor forventer Thomas Carstensen, at mejeriprodukterne kan holde prisen. Han understregede, at selvom efterspørgslen på grund af befolkningstilvæksten vil være stigende, så er der en begrænsning på, hvad folk vil betale for varen:

”Derfor skal vi sikre, at vi på lang sigt har de produkter, der kan dække efterspørgslen fra markeder, der stadig er under udvikling.”

Mere økonomi og nyt samarbejde
Medlemsmødet i Mejeriforeningen bød på yderligere to indlæg:

Cheføkonom i Landbrug & Fødevarer Frank Øland gav sit bud på en ’økonomisk vejrudsigt’ for landbruget, hvori der indgår en lang række faktorer herunder renteprognose, Brexit, fremtidens eksportmarkeder og fødevarepriser, rammevilkår og teknologi.

Den nytiltrådte adm. direktør i Fødevarepartnerskabet, Lise Walbom, fortalte om det forestående arbejde med at promovere Danmark som fødevareland og at tiltrække talenter til at arbejde i den danske fødevareklynge. Fødevarepartnerskabet er i øvrigt blevet omdøbt til Food Nation.

I pausen blev mødets deltagere inviteret på en tur i 'Ostelaboratorium', hvor der blev vist nye eksempler på ostens mange muligheder. Det er kampagnen Ost & ko, der står bag 'Ostelaboratorium', som for nylig blev afholdt i København for 40 madbloggere, journalister og opskriftsudviklere. 

Seneste nyt