Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Det store nat-puslespil

Timerne fra kl. 22 til 04.30 er de absolut mest travle på Hobro Mejericenter. Her bliver varerne til cirka 900 kunder pakket og læsset på distributionsbilerne, der kører ud til butikker fra Skagen i nord og ned til en linje fra Ringkøbing over til den sydlige del af Aarhus.

I timerne omkring midnat brager det for alvor løs på Hobro Mejericenter. Flere hundrede varer skal pakkes efter ordrer, og i løbet natten kører en lastbil fra centeret hvert 4.-5. minut ud til ca. 900 kunder i hele Midt- og Nordjylland.

 

Arla Foods Hobro Mejericenter sover aldrig – og da slet ikke om natten. Med undtagelse af fem dage omkring jul, påske og pinse er der hver aften og nat året rundt fuld aktivitet på den store arbejdsplads i udkanten af Hobro. Her sørger over 100 medarbejdere i mejeriet, terminalen og distributionsbilerne for, at der næste morgen står frisk mælk og andre fødevarer ude i butikkerne i hele Midt- og Nordjylland.

 

Varer ind – flere varer ud

Mere end 80 pct. af arbejdet på mejericenteret foregår om aftenen og natten, men man kan sige, at arbejdsdøgnet begynder kl. 16, når de første terminalarbejdere møder ind. De tager imod varer, der kommer ind i terminalen, dvs. varer fra andre Arla-mejerier som yoghurt og ost, og færdigpakkede transitvarer som kød, pålæg, frugt og grønt, som nogle detailkæder har valgt at få leveret sammen med mejeriprodukter.

Mens varerne udefra løbende kommer ind i huset i dag- og aftentimerne, vender varestrømmen for alvor ved midnat, hvor de færdigpakkede varer begynder at blive sendt ud af huset. Det sker, så snart de første kartoner med den døgnfriske mælk er blevet tappet inde i mejeriet.

 

Daglig finjustering

Selv om det meste af arbejdet på terminalen kører i faste rammer, skal detaljerne finjusteres hver eneste dag.

Senest kl. 18 indløber butikkernes bestillinger til Arlas hovedkontor i Viby, og så begynder et landsdækkende puslespil at blive lagt. Fra Viby tjekkes det, om der er produceret nok af de enkelte varer ude på mejerierne, eller om fx jordbæryoghurten skal rationeres, inden ordrerne sendes videre ud til terminalerne.

”Når vi har modtaget ordrerne, finjusterer vi planlægningen i forhold til, hvor mange biler der skal bruges, og om der skal ændres på de faste ruter. Det kan blandt andet afhænge af tilbudskampagner, vejret, helligdage og ferieperioder. Fx er der nogle butikker på Vestkysten, der kun holder åbent om sommeren,” fortæller terminalchef på Hobro Mejericenter Rudi Petersen.

 

Computeren bestemmer

Fra cirka kl. 19.30 kan terminalarbejderne, også kaldet plukkerne, begynde at pakke alt andet end Arla 24 drikkemælken, der først bliver tappet fra midnat. Et computersystem dirigerer plukkerne rundt til varerne og kontrollerer, at det er den rigtige vare, der bliver taget. Computeren bestemmer også rækkefølgen.

”Varerne til de butikker, der ligger længst væk, bliver selvfølgelig pakket først, mens ordrerne til Hobro bliver pakket til sidst. Udover at læsse varerne på distributionsbilerne i den rækkefølge, de skal afleveres, kan vi også tage hensyn til tilkørselsforholdene ved butikken – fx om et rullebur skal stå i en bestemt side af bilen, hvis grunden ved butikken skråner,” forklarer Rudi Petersen

I det hele taget bliver alt planlagt og kontrolleret ned i mindste detalje: Computeren registrerer, hvem der pakker varen, hvornår den bliver pakket, og hvor den befinder sig i buret, ligesom buret bliver scannet, både når det bliver læsset på bilen, og når chaufføren afleverer det i butikken.

 

Klar til afgang

Præcis til midnat begynder mejeriet at tappe Arla 24 drikkemælk, og i løbet af de følgende 14 timer bliver der i gennemsnit tappet 346.000 kg drikkemælk, fløde og syrnede mejeriprodukter.

Så snart den frisktappede drikkemælk er blevet pakket med som den sidste vare, kører de første biler afsted mod Skagen og Vestkysten. Fra lidt i kl. 01 og frem til cirka 5.30 kører der en bil fra centeret hvert 4.-5. minut. De rigtig store butikker kan nogle gange aftage et helt vognlæs, mens der kan være mere end 20 aflæsninger på en rute med mange mindre butikker. Derfor når de fleste biler kun én tur.

I løbet af formiddagen kommer distributionsbilerne retur til centeret og læsser de tomme rullebure, mejericontainere og mælkekasser af, som så bliver vasket af dagholdet. Dagholdet gør også rent og rydder op i terminalen og stemmer lageret af, inden det hele starter forfra hen på eftermiddagen.

 

10 leveregler for arbejdsglæde

Med meget natarbejde – ofte i et hektisk tempo – i terminal og mejeri, og chauffører, der i løbet af natten skal køre mange kilometer og læsse varer af på mere eller mindre ’trælse’ steder, kan Hobro Mejericenter måske ikke ligefrem prale med de mest attraktive arbejdsbetingelser.

Derfor har man på stedet fokuseret på at styrke de ansattes arbejdsglæde, hvilket bl.a. har resulteret i de ’10 fælles leveregler’, som opfordrer alle medarbejderne til at: Holde sig orienteret, stoppe rygtedannelse, give konstruktiv kritik, begrunde beslutninger, hjælpe andre uopfordret, være aktiv på tavlemøder, tage ansvar, vise respekt, tage initiativ og give ros.

Levereglerne var med til at sikre, at Hobro Mejericenter i 2015 vandt prisen som årets virksomhed på samarbejdsområdet, som Mejeribrugets Samarbejdsforum står bag.

Arla Foods Hobro Mejericenter

Seneste nyt