Vi bruger cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Far og søn, Hans Jørgen Hansen (th.) og Anders Eibye Hansen, nyder en is i den spæde forårssol foran det tidligere Hornsherred Mejeri, som i dag er hjemsted for produktionen af Hansens Flødeis. Hans Jørgen og Anders er henholdsvis tredje og fjerde generation i en familie, som har produceret iscreme siden 1922. (Foto: Mikkel Østergaard)

Smagen af historie

Hos Hansens Flødeis fremstiller man is som i de gode gamle dage.

”Jeg holder meget af det her tidspunkt på året. Den nye istavle er klar fra trykkeriet, produktionen af sæsonens is er så småt ved at komme op i gear, og inden længe brager det hele løs med sol og varme og travlhed over hele linjen. Man kan mærke forventningen i luften. Det er en god fornemmelse.”

Anders Eibye Hansen lyser op i et stort og drenget smil. Vi befinder os i den butik, som hører til virksomheden Hansens Flødeis i landsbyen Lyngerup fem km syd for Jægerspris. Anders Eibye Hansen står i en hvid kittel og med en lille, trekantet hat på hovedet og ligner en ismand fra 1950’erne. I hånden præsenterer han et par ispinde i en mønstret emballage, som unægtelig leder tankerne hen på samme årti.

Og det er ikke tilfældigt. Hos Hansens Flødeis smelter grafisk design, gamle håndværksdyder og familiens historie sammen i et brand, der i den grad har formået at skille sig ud i det danske iscremelandskab. Virksomheden har siden starten i 2003 præsteret nogle imponerende vækstrater og rundede for nylig en årsomsætning på 50 mio. kr.

Sol og sommer som i gamle dage
Anders Eibye Hansen og hans bror Rasmus står i spidsen for virksomheden som henholdsvis salgs- og produktionsdirektør. De er fjerde generation i en mejerist- og iscremefamilie, men i modsætning til deres forgængere er de ikke uddannet i faget, hvilket efter alt at dømme er en af de væsentligste årsager til virksomhedens skarpe profil. De to brødre har en baggrund i kommunikationsverdenen og den grafiske branche, og har fra starten været meget bevidste om at pakke produkterne ind i et grafisk univers, der emmer af sol og sommer, som dengang i de gode, gamle dage, da bedstefar var dreng.

”Der er helt klart klassiske referencer i den grafiske stil på vores plakater og emballager. Men vi bestræber os på, at det ikke bliver støvet eller ren nostalgi. Det skal være relevant og afspejle det, virksomheden står for,” siger Anders Eibye Hansen.

Iscreme-familie siden 1922
Og hvad er det så, virksomheden Hansens Flødeis står for? Det er blandt andet klassiske dyder som omhyggelighed og kvalitet med afsæt i de håndværkstraditioner, som gennem snart 100 år er blevet bygget op og overleveret i Hansen-slægten.

Historien spiller en stor rolle hos Hansens Flødeis, hvor historien om råvarer, håndværk og produkter hænger uløseligt sammen med den store fortælling om familien.

Det hele startede i 1922, hvor Anders og Rasmus’ oldefar, Hans Hansen, grundlagde Hillerød Mejeri – et af datidens mange små iscrememejerier. I 1929 lancerede mejeriet et nyt ismærke ved navn Frederiksborg Is, som med årene blev ret udbredt på Sjælland. Både mærke og virksomhed forblev i familiens eje indtil 1997, hvor brødrenes far, Hans Jørgen Hansen, solgte det hele til Nestlé. Eller rettere: Næsten det hele. Den multinationale koncern var ikke interesseret i at overtage de produktions- og lagerbygninger, som brødrenes farfar overtog i 1970 og engang havde huset Hornsherred Mejeri i landsbyen Lyngerup.

Inden Hans Jørgen Hansen i 1997 solgte Frederiksborg Is til Nestlé, spurgte han sine sønner, om de var interesseret i at overtage virksomheden. Det var de ikke. De havde på det tidspunkt fuld fart på deres karrierer som henholdsvis fotograf og en uddannelse som grafisk designer.

Starter forfra i det gamle mejeri
Seks år senere, i 2003, fik Hans Jørgen Hansen lyst til igen at prøve kræfter med iscremeproduktion. Helt fra bunden, i de gamle mejeribygninger i Lyngerup. Han spurgte sønnerne, om de havde lyst til at være med. Og denne gang var de ikke afvisende.

”I starten var det tanken at lave is om sommeren og holde fri om vinteren,” fortæller Anders Eibye Hansen. ”Både Rasmus og jeg syntes, at det var interessant, fordi vi samtidig kunne være med til at udvikle konceptet fra bunden og på den måde bruge vores erfaringer fra andre brancher.”

Ramus var på det tidspunkt indehaver af et reklamebureau, mens Anders var blevet færdig med sin uddannelse og havde fået et job med at designe grafisk interface til Sony Ericsson mobiltelefoner.

Ingen af dem havde dog lyst til at forlade deres gode jobs til fordel for en usikker fremtid i iscremebranchen.

I begyndelsen var det derfor kun Hans Jørgen Hansen og en enkelt ansat, som arbejdede fuld tid med projektet, men det varede ikke længe, før Rasmus valgte at blive ismand på fuld tid, og syv år senere var Anders klar. I dag står brødrene i spidsen for virksomheden, hvor faderen fortsat har sin daglige gang, og fungerer som mentor for sine sønner.

Pakker ispinde i hånden
”I 2003 startede vi bogstaveligt talt fra nul. Alle maskiner var solgt, men vi fandt oldefars gamle blandetanke, og så gik vi i gang,” fortæller Anders.

Siden er den gamle blandetank blevet erstattet af en række nye blande- og lagringstanke, og dertil råder virksomheden over to fuldautomatiske tappelinjer: en til ispinde/vafler og en til literis/bøtter. Men langt fra alt teknologisk udstyr er nyt og moderne. Kernen i produktionsprocessen er således en solid, gammel Hoyer ismaskine med en kapacitet på 600 liter is i timen, og når der skal fremstilles nougat eller dekoreres islagkager, er der rigtig meget håndarbejde involveret.

Hos Hansens Flødeis gør man tingene lidt anderledes – nogle vil sige mere omstændeligt – end andre steder. Fx opvarmer og lagrer man den færdigmixede ismasse i meget lang tid, inden den fryses ned og sendes gennem ismaskinen. Det giver mere smag, og sådan har man i øvrigt altid gjort.

Og når man fremstiller en klassisk eskimo-is på det gamle mejeri i Lyngerup, så hånddypper man vaniljeisen i Valrhona Grand Cru chokolade, hvorefter den færdige is emballeres – også med håndkraft.

Marked for kvalitet
Lige fra dag et er Hans Jørgen Hansen og sønnerne gået efter at fremstille produkter med udgangspunkt i gedigne råvarer og solidt håndværk. Det slags koster, men det holder ikke kunderne tilbage.

”Efterspørgslen var der stort set med det samme. I 2003 havde forbrugerne fået øjnene op for kvalitetsfødevarer fra de mindre producenter; det var fx på det tidspunkt, at bølgen af mikrobryggerier skyllede ind over landet. Vi havde momentum. Flere og flere blev interesseret i at sælge vores produkter, og vi kunne helt klart registrere en øget kvalitetsbevidsthed blandt kunderne,” fortæller Anders Eibye Hansen.

Resten er kort fortalt en historie om stort set ubrudt fremgang, siden de første kilo fløde og sukker blev hældt i oldefars gamle blandetank for 14 år siden.

Egen tankbil
I dag producerer Hansens Flødeis sammenlagt en mio. liter is om året fordelt på en lang række varianter (se faktaboks) til isboder og detailhandelsbutikker over hele landet. Selskabet har et tæt samarbejde med Irma, og leverer derudover til en række andre Coop-butikker.

Det tidligere Hornherred Mejeri er på en måde genopstået som mejerivirksomhed, idet Hansens Flødeis for nogle år siden etablerede egen indvejning med skummesal, centrifuge og pladepasteur. Mælken produceres på besætninger i lokalområdet: Svanholm Gods (jersey) og Stensbølgaard (Rød Dansk Malkerace), og den afhentes af Hansens Flødeis i egen tankbil.

Et privilegeret job
”Vi er vokset på en meget organisk måde, hvor vi hele tiden har kunnet følge med, og sådan skulle det gerne fortsætte,” siger Anders Eibye Hansen. ”Det giver ikke mening for os at presse produktionsapparatet til det yderste for at få flere og billigere is ud i butikkerne. Vi kan slet ikke konkurrere på det marked, og det ville i den grad undergrave hele ideen med Hansens Flødeis.”

”For os handler det først og fremmest om at udvikle nye produkter, eksperimentere og afprøve ideer og koncepter, og gerne i samarbejde med vores kunder. Vi har fx lavet en øl-is sammen med Irma, og lige nu er vi i gang med at få bygget en rigtig flot isbod i Zoologisk Have. Den bliver i klassisk Hansens Flødeis-design og kommer til at stå lige ved siden af havens malkekøer, så alle børnene kan se, hvor mælken kommer fra, og hvad den kan blive til,” siger han og slutter:

”Vi er meget privilegerede. Vi har en virksomhed, hvor tingene i den grad hænger sammen. Lige fra vi henter råvaren ude på gården, indvejer mælken, producerer isen og til vi møder kunderne og forbrugerne. Det er fantastisk. Og alle mennesker kan jo lide is. Det er noget man forbinder med sol, sommer og barndom, så vi møder stort set kun glade og positive mennesker. At være ismand er tæt på at være verdens bedste job.”

FAKTA om Hansens Flødeis

Grundlagt 2003
Antal ansatte: 30 (i højsæsonen)
Årlig indvejning: 1,5 mio. kg mælk
Årlig produktion: 1 mio. kg iscreme:
Liter-is til detailhandlen (1/3)
Is-bøtter til ishuse (1/3)
Ispinde (1/3)

Seneste nyt