Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Farvel til den gamle ostemad

TRENDS Der skal nytænkning til, hvis mejeribranchen vil sælge mere ost, mener fremtidsforsker Birthe Linddal.

Ifølge fremtidsforsker Birthe Linddal er der masser af muligheder for at sælge mere ost til danskerne. Det handler om at tage afsæt i de mange - og meget forskelligartede - trends, der præger forbruget af fødevarer: Vi spiser mere uden for hjemmet og ’på farten’. Der er øget fokus på sundhed, individuelle diæter samt produkter rettet mod fx børn eller gamle. For nogle skal maden være let tilgængelig, ’convenience’, for andre er det naturlige den største kvalitet. Mad er også livsstil og æstetik. 

Den gammeldags ostemad på hvidt brød er der ingen fremtid i, mente Birthe Linddal. Hun efterlyste nogle bedre fortællinger om dansk ost og høj kvalitet og sluttede af med et hip til mejerifolket: 

”Hvis I vil ændre den kræmmerkultur, der styrer forbruget, skal I selv gå forrest. I skal starte med jer selv og alle, der kender en, der kender en, der arbejder i Arla eller på andre mejerier. Gå ud og køb de bedste produkter. I skal ville jeres ost!”


Birthe Linddal, sociolog og fremtidsforsker.
Titel på indlæg: ” Undskyld jeg forstyrrer! – Vi skal også spise ost i fremtiden.”

Andre historier i samme tema