Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Danskerne stoler mest på det røde Ø-mærke

De danske forbrugeres foretrukne mærkningsordning er fortsat det røde Ø. Hele 97 pct. af danskerne kender enten mærket godt eller har hørt om det. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Det røde statskontrollerede Ø-mærke vinder igen i år på stort alle parametre, når det gælder kendskab til mærket, tillid til mærket, køb af varer med mærket og bevidsthed om mærket. Hele 97 pct. af danskerne kender enten mærket godt eller har hørt om det. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer, der har spurgt ind til danskernes kendskab til de grønne mærker.

Flest kender det røde Ø
Det røde Ø står øverst på listen over mærker, når de adspurgte selv skal nævne mærker, de kender. 92 pct. svarer, at Ø-mærket har høj eller middelhøj troværdighed; skarpt forfulgt af det nordiske miljømærke Svanen, som 90 pct. har tillid til.

Fairtrade-mærket, som arbejder for bæredygtighed og bedre vilkår i produktionsleddet, har 86 pct. af de adspurgte tillid til. 87 pct. kender eller har hørt om mærket, og 66 pct. oplyser, at de jævnligt køber varer med det runde sort-blå-grønne logo.

Til gengæld svarer hele 87 pct. af danskerne, at de ikke kender det internationale UTZ-mærke med det mørkerøde logo med ordene: 'Better Farming – Better Future'; altså bedre landbrug – bedre fremtid.

”Økologi er meget populært, mærket har mange år på bagen og det har en troværdighed og en autoritet, som danskerne stoler på. Men de bæredygtige mærker vinder også mere og mere frem. Fra udenlandske analyser kan vi se, at der er tale om en global tendens. Danskerne vil i højere grad gerne have varer, som de kan købe med god samvittighed. Hvor økologi handler meget om miljø og sundhed, spiller fairtrade på det samfundsmæssige; både på, hvordan naturen er blevet påvirket, og hvordan arbejderne haft det under produktionen,” siger Christie Nielsen, som er markedsanalytiker hos Landbrug & Fødevarer.

Det er analyseinstituttet Norstat, der har lavet analysen for Landbrug & Fødevarer. Analysen bygger på interviews med 1.053 deltagere (530 mænd og 523 kvinder), der er repræsentativt udvalgt blandt danskere i alderen 18-70 år.

Mere info
Download analysen her (PDF)
Læs også artikel på Landbrug & Fødevarers hjemmeside: Forbrugerne vil have dansk økologi

Seneste nyt