Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Mælkemarkedet har aldrig været mere omskifteligt og uforudsigeligt, sagde adm. direktør i Arla Foods Peder Tuborgh under åbningssessionen på Nordisk Mejerikongres.

Kongres med mere værdi til hele mejerikæden

Nordisk Mejerikongres blev i dag indledt med adm. direktør Peder Tuborghs bud på, hvordan Arla vil håndtere de store udsving i markedet.

262 mejeriinteresserede er i disse dage samlet til Nordisk Mejerikongres 2017, som afholdes på Axelborg i København. Under overskriften ’Adding Value to Dairy’ belyses det, hvordan der kan ’tilføres værdi til mejerisektoren’ på flere forskellige områder.

I forbindelse med åbningssessionen torsdag formiddag leverede Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, det første officielle indlæg, hvori han gav nogle bud på, hvordan Arla vil håndtere et marked, som aldrig har været mere omskifteligt og uforudsigeligt. Det medfører en hverdag præget af store udsving, hvilket ikke kun gælder prisudviklingen.

”I supply chain skal vi vænne os til, at forsyningen af råvarer kommer til at svinge fra år til år. Når priserne falder, så træder producenterne hårdt på bremsen. Det betød sidste år, at Arlas indvejning blev 1,4 mia. kg lavere, end vi havde forventet. Det er en udfordring for planlægningen af vores procesanlæg," sagde Peder Tuborgh.

Bulkprodukter til nye markeder
Peder Tuborgh forklarede videre, at mejeribranchen i det hele taget skal forberede sig på et helt nyt set-up, når et stort produktionsoverskud af mælk i de 'gamle mejerilande' i den vestlige verden skal omfordeles til de voksende markeder i Asien, Afrika og Latinamerika, hvor man mangler mælken.

”Vores udfordring er at forstå de nye markeder, for disse forbrugere overtager ikke uden videre alle vores forbrugsvaner og smagspræferencer. Derfor er jeg overbevist om, at både produktion og produktudvikling i stigende grad vil finde sted lokalt på de nye markeder, hvor vi måske bare leverer råvarer i form af bulkprodukter, som så forarbejdes lokalt," sagde Peder Tuborgh.

På denne baggrund vil Arla fortsat investere lokalt i disse markeder, og Peder Tuborgh fremhævede blandt andet Arla-anlægget i Nigeria som et meget velfungerende projekt med et fint afkast til andelshaverne.

Vigtig viden og netværk
Temaet ’Adding Value to Dairy’ går igen på kongressens fire parallelsessioner, der har følgende undertemaer: Effektivisering, grønne løsninger (både i forhold til det omgivende samfund og økonomi), ernæring samt fødevaresikkerhed.

”Med Nordisk Mejerkongres vil vi gerne bidrage til at sikre et højt fagligt vidensniveau blandt de nordiske mejerier, så de er klædt så godt på som muligt i forhold til den nyeste viden,” siger formanden for programkomitéen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Grith Mortensen, som tilføjer, at kongressen også handler meget om netværk og om at pleje de nordiske relationer.

Langt de fleste deltagere er fra Norden, men i alt 14 lande – heriblandt Chile, Singapore og New Zealand – er repræsenteret på kongressen. Deltagerne udgør en god blanding af folk fra mejerier, følgeindustri og universiteter.

Som noget nyt slutter kongressen fredag af med en paneldebat med deltagelse af seks højt placerede folk fra industrien, samt formand for Arla Foods, Åke Hantoft, og adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup. Også her skal deltagerne tage udgangspunkt i temaet ’Adding Value to Dairy’.

Nordisk Mejerikongres afholdes ca. hvert tredje år på skift i et af de nordiske lande, og kongressen i København bliver den 44. i rækken.

Seneste nyt