Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Bloggerne Camilla Bojsen-Møller og Morten Brian Pedersen (t.v.) repræsenterede Danmark med deres vinderopskrifter fra Ost & ko, da kampagnen formelt blev afsluttet i Bruxelles.

Ost & ko sagde farvel i Bruxelles

Den europæiske ostekampagne er formelt slut, men aktiviteterne fortsætter året ud.

Smagsprøver på pesto lavet på blåskimmelost og friterede ostestænger med krydderibladingen dukkah var blandt de danske bidrag ved den formelle afslutning på den tre-årige kampagne Cheese Up Your Life (i Danmark kendt som Ost & ko), der blev afholdt i Bruxelles for nylig. Pestoen og ostestængerne var nogle af de retter, der havde vundet den danske opskriftskonkurrence i forbindelse med kampagnen.

Godt 40 osteinteresserede bloggere, journalister og madeksperter var mødt op til afslutningen, der blev markeret med et symposium. Her talte blandt andre den danske supersmager Lisbeth Andersen om europæiske ostes smagslandskab, og den irske kok og kogebogsforfatter Clodagh McKenna fortalte om ostens potentiale på lokale markeder og hos street food-bevægelsen.

Ost & ko fortsætter året ud
Herhjemme er det Mejeriforeningen, der står bag kampagnen. Ud over Danmark har den deltagelse af Frankrig, Nordirland og Irland, og den er støttet af EU.

Selv om arrangementet i Bruxelles var den formelle afslutning på Ost & ko, så fortsætter kampagnen året ud med en lang række aktiviteter, bl.a. undervisning på restaurationsskoler og pop-up restauranter under Copenhagen Cooking and Food Festival i august. Opskriftskonkurrencerne fortsætter også, i øjeblikket med de to temaer: ’Ost – til fest’ hvor en festlig osteret skal have selskab af øl, og – som en naturlig opfølgning – ’ost – til dagen derpå’.

Seneste nyt